Zorg dat je in het coalitieakkoord van jouw gemeente komt!

Petra Doelen • 15 februari 2022

Nu is het moment om laaggeletterdheid op de politieke agenda te zetten!

De beleidsambtenaren en taalhuiscoördinatoren die ik ken werken keihard om laaggeletterdheid aan te pakken, maar doen dit in stilte. Het zijn niet van die types die zich heel hard om de borst kloppen. Jammer, want het is een thema dat een rol speelt bij veel andere problemen, maar dat is vaak niet duidelijk. Met de verkiezingen voor de deur is dit het uitgelezen moment om ervoor te zorgen dat het op de agenda komt. Want laaggeletterdheid speelt een belangrijke rol bij veel uitdagingen waar de gemeenten nu voor staan. Al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Denk aan:

  • Energietransitie: gemeenten willen mensen aansporen om minder energie te gebruiken. Daar bedenken ze heel mooie acties en campagnes voor maar die blijken laaggeletterden niet te bereiken. Terwijl we weten dat deze groep vaak een heel hoog gebruik heeft. En er zelfs sprake is van energiearmoede.
  • Armoede: gemeenten willen armoede aanpakken. Er blijkt een stevige relatie te zijn tussen laaggecijferdheid en armoede. Mensen die niet zo taalvaardig en gecijferd zijn, vinden het lastig om overzicht te hebben over hun in- en uitgaven en kennen de weg niet om eruit te komen. 
  • Gezondheidszorg: een enorme kostenpost en gemeenten willen hier iets aan doen. We weten dat arme mensen veel kwetsbaarder zijn en vaker dan anderen een slecht voedingspatroon hebben en ongezonde keuzes maken. 


Hoe krijgen we het onderwerp in het coalitieakkoord? 

Ik weet uit ervaring dat dit de tijd is om ervoor te zorgen dat jouw onderwerp in het coalitieakkoord komt. Zorg dat je laaggeletterdheid hoog op de agenda zet en het agendeert op meerdere beleidsterreinen. Hoe je dat doet? Een paar tips:

  • Vraag aan de beleidsmedewerker die onderwijs, de WEB (wet educatie beroepsonderwijs) als taak heeft wie het overdrachtsdossier maakt.
  • Neem contact op met deze persoon en biedt aan om mee te lezen en teksten aan te dragen.
  • Kijk of het niet alleen bij onderwijs is ondergebracht maar ook bij de eerder genoemde uitdagingen waar gemeenten voor staan. 
  • Kijk wat je verder mist.
  • Lever een kant en klare tekst aan waarin het naast onderwijs ieder geval ook staat bij: gezondheid, milieu en armoedebestrijding. 
  • Laat je manager ook een lijntje leggen met haar of zijn contacten bij de gemeenten.


Grijp die kans zodat je straks niet vier jaar vastzit aan een programma/agenda waar je niet eens op staat. Wil je even sparren? Ik denk graag met je mee. Mail me: petra@socialeinnovatiestudio.nl

17 juni 2024
“Natuurlijk vind ik het belangrijk, maar ik heb zo weinig tijd,” zegt zo ongeveer iedereen die ik spreek. De opdracht is groot: laaggeletterden bereiken met cursusaanbod om hun kansen te verbeteren op alle gebieden. Vooral in kleine gemeenten heeft een beleidsadviseur soms maar 2 uur per week om hiermee bezig te zijn. Maar ook in grotere gemeenten is de tijd beperkt en zijn er zoveel andere taken die ook heel belangrijk zijn.
17 juni 2024
Gemeenten willen op alle gebieden mensen aanzetten tot ander gedrag. En denken vaak: als we nu maar informatie geven en uitleggen waarom het echt beter is voor mensen, dan gaan ze het wel doen. Dus zetten ze hun prachtige taaltraining in de etalage met allerlei goede argumenten en dan…blijkt dat het helemaal niet storm loopt. Vanuit de gedragswetenschap is goed te verklaren waarom dat zo is.
17 juni 2024
Als je echt impact wil maken met de aanpak van laaggeletterdheid, dan mag het geen losse paragraaf zijn in de plannen van meerdere beleidsafdelingen, maar moet je beginnen bij de inwoner en vanuit daar de lijntjes leggen met de verschillende beleidsterreinen. Als je daar begint, wordt integraal beleid maken veel logischer en makkelijker.