Over

Sociale Innovatie Studio

Wie ben ik?


Ik ben Petra Doelen, sociale innovatie activiste. Ik zet beleidsverandering in gang bij gemeenten en organisaties binnen het sociaal domein. Het resultaat is klantgedreven dienstverlening. Verandering is spannend voor veel mensen. Daarom is een beetje activisme nodig om mensen mee te krijgen in een nieuwe aanpak en ruimte te krijgen voor innovatie. 


Verandering begint bij jezelf, als persoon, als team en als organisatie. Daar geloof ik sterk in en is het vertrekpunt van mijn dienstverlening.  Wacht niet tot de ander verandert, maar kom zelf in actie. Probeer jouw collega of jouw klant te begrijpen en ben je bewust van hoe jij overkomt. Door zelf te veranderen ontstaat er beweging bij de ander.  Je moet als organisatie een ander vertrekpunt, een ander perspectief nemen.  


Ik stel jou en jouw organisatie in staat om te groeien, om spelenderwijs te ontdekken hoe beleid anders kan, meer klantgedreven, integraler en tijdbesparend. Ontdekken door te proberen, zonder angst om fouten te maken.


Ik heb geleerd dat we geen problemen kunnen oplossen vanachter ons bureau. Klanten af en toe naar hun mening vragen is niet voldoende. Ik wil klanten onderdeel laten uitmaken van het gehele proces, als partner, als belangrijke speler in het spel. Ook uitvoerders betrek ik bij het proces. Alleen op deze manier bereiken we een klantgedreven dienstverlening die ik professionals én klanten zo gun.


Mijn kracht is mijn klantgedrevenheid, empathie, kennis van de uitvoering, tact en creatief denkvermogen. Ik kruip automatisch in de belevingswereld van anderen, ga subtiel te werk en kan effectief overtuigen. Ik ben het meest op mijn plek in projecten waar het resultaat nog niet vast ligt. Waar we echt vanuit de klant zoeken naar mogelijkheden om de dienstverlening zo klantgedreven mogelijk te maken.

Wie ben ik?


Ik ben Petra Doelen, sociale innovatie activiste. Ik zet beleidsverandering in gang bij gemeenten en organisaties binnen het sociaal domein. Het resultaat is klantgedreven dienstverlening. Verandering is spannend voor veel mensen. Daarom is een beetje activisme nodig om mensen mee te krijgen in een nieuwe aanpak en ruimte te krijgen voor innovatie. 


Verandering begint bij jezelf, als persoon, als team en als organisatie. Daar geloof ik sterk in en is het vertrekpunt van mijn dienstverlening.  Wacht niet tot de ander verandert, maar kom zelf in actie. Probeer jouw collega of jouw klant te begrijpen en ben je bewust van hoe jij overkomt. Door zelf te veranderen ontstaat er beweging bij de ander.  Je moet als organisatie een ander vertrekpunt, een ander perspectief nemen.  


Ik stel jou en jouw organisatie in staat om te groeien, om spelenderwijs te ontdekken hoe beleid anders kan, meer klantgedreven, integraler en tijdbesparend. Ontdekken door te proberen, zonder angst om fouten te maken.

Klantgedreven en nieuwsgierig


Ik heb geleerd dat we geen problemen kunnen oplossen vanachter ons bureau. Klanten af en toe naar hun mening vragen is niet voldoende. Ik wil klanten onderdeel laten uitmaken van het gehele proces, als partner, als belangrijke speler in het spel. Ook uitvoerders betrek ik bij het proces. Alleen op deze manier bereiken we een klantgedreven dienstverlening die ik professionals én klanten zo gun.


Mijn kracht is mijn klantgedrevenheid, empathie, kennis van de uitvoering, tact en creatief denkvermogen. Ik kruip automatisch in de belevingswereld van anderen, ga subtiel te werk en kan effectief overtuigen. Ik ben het meest op mijn plek in projecten waar het resultaat nog niet vast ligt. Waar we echt vanuit de klant zoeken naar mogelijkheden om de dienstverlening zo klantgedreven mogelijk te maken.


Meer weten over mijn drijfveren?
Ik neem je mee naar een situatie tijdens mijn studie bestuurskunde. Deze situatie heeft mijn ogen geopend. Hier is mijn drive ontstaan om klanten te betrekken bij het oplossen van problemen. Of scherper gezegd, te betrekken bij het definiëren van het probleem. 

Ik had de stageopdracht om bewoners te betrekken bij de vernieuwing van een wijk in de Bijlmermeer. In twee weken heb ik een mooi event georganiseerd met alles erop en eraan. Mensen kregen tijdens dit event de mogelijkheid om hun mening te geven over deze ruimtelijke vernieuwingen. 

De opkomst was geweldig en de mensen hadden het naar hun zin. Missie geslaagd dacht ik. Toch was het event alles behalve geslaagd......


De bewoners voelden niet alleen de behoefte om zich met de ruimtelijke vernieuwing te bemoeien, maar wilden juist betrokken worden bij de sociale vernieuwing; "Hoe komt mijn kind aan een baan?", "Hoe kan mijn dochter veilig naar haar sportclub?", "Wat zijn de activiteiten voor eenzamen?". Over thema's zoals veiligheid, toekomstperspectief of armoede voelden bewoners zich niet gehoord. 

Ik had de spijker op zijn kop geslagen als ik van te voren met het stadsdeel en de buurtbewoners om tafel was gegaan om gezamenlijk het vraagstuk te bepalen. Het was dan helder geweest dat bewoners hun probleem niet in de hokjes stoppen zoals beleidsmedewerkers dit doen. Bewoners zien ruimtelijke vernieuwing niet los van sociale vernieuwing. Ze zien een woonconcept voor zich, dat vraagt om een integrale aanpak.  

Doe jij wat werkt?

Download de unieke drempeltest en leer wat je zelf kunt doen om jouw klant beter te bereiken en eerder te ondersteunen.

Ik ben benieuwd naar mijn drempelscore!

* verplicht

Ervaring

  • Projectleider Regionale plan aanpak laaggeletterdheid, arbeidsmarktregio Midden-Holland (lopend)
  • Projectleider ' Ontwikkeling Strategiekit Hoger Bereik' i.o.v. de Koninklijke Bibliotheek (2018)
  • Projectleider "Laaggeletterden in beeld" i.o.v. Tel mee met Taal Programma (2016-2018)
  • Coördinator Lost Lemon Lab (2016-2018)
  • Adviseren van gemeenten over samenwerking in het sociaal domein ( 2011-2015)
  • Werkzaam geweest bij gemeente Spijkenisse, SZW, Provincie Zuid-Holland, Matchcare en Lost Lemon. 

Opleiding

  • Leergang Toezicht nieuwe stijl, Ebbinge (2022)
  • Doctoraal Politicologie, afstudeerrichting Bestuurskunde Universiteit van Amsterdam (1997)
  • Uitwisselingsprogramma State University San Francisco (1995)
  • Propedeuse Informatica, Vrije Universiteit (1993)
  • Masterclass Contextmapping/ co-design(TU Delft, 2015)
  • Orientatie Kunstacademie WDKA, KABK (2015-2016)
  • Productmanagement, Prince II Foundation, Procesbegeleider organisatieontwikkeling


Nevenactiviteit

  • Lid Raad van Toezicht Bibliotheek Katwijk



Share by: