Vergroot je impact en sla drie vliegen in één klap!
Zo pak je laaggecijferdheid integraal aan binnen jouw gemeente!
Als je de thema’s energiearmoede en de energietransitie verbindt aan de aanpak van laaggecijferdheid, bereik je die mensen die het het hardste nodig hebben veel beter. Want juist die kwetsbare doelgroep, die nu financieel in de knel komt en vaak in de slechtst geïsoleerde woningen woont, is veel vaker laaggeletterd en laaggecijferd dan je denkt.
Dus: werk jij bij de gemeente en houd jij je bezig met energiearmoede, het regelen van de tegemoetkoming energiekosten of de energietransitie? Zoek dan de samenwerking met je collega op ‘onderwijs en basisvaardigheden’. Ben je taalhuiscoördinator bij een bibliotheek? Zoek dan samen met je beleidsmedewerker onderwijs het contact met de collega’s op het energiedossier. Want dit is de kans om basisvaardigheden integraal aan te pakken. In deze blog leg ik uit hoe ik dat zie.
Hoe gecijferdheid een rol speelt bij het energiebesparen
Sparen en budgetteren is lastig, net als het leggen van bepaalde verbanden. Je hebt namelijk cijfervaardigheden nodig om informatie over het besparen van energie te kunnen interpreteren en door te vertalen naar je eigen situatie. Bijvoorbeeld om in te schatten in welke mate korter douchen en de thermostaat lager zetten, zorgt voor een lagere energierekening.
En bundel de krachten
Gemeenten hebben veel op touw gezet om inwoners te bewegen zuiniger met energie om te gaan. Er zijn allerlei mooie compensatieregelingen en mooie acties om energie te besparen zoals vouchers en energiecoaches. Vaak worden deze uitgevoerd door verschillende gemeentelijke afdelingen die niet vanzelfsprekend samenwerken zoals: natuur en milieu, armoede en onderwijs. Als zij hun activiteiten bundelen, kunnen ze ieder op hun beleidsterrein veel meer impact maken.
Communiceer op een andere, minder talige manier
De mondige, hoogopgeleide inwoner bereik je als gemeente vaak wel met flyers, websites en nieuwsberichten. Maar deze meer kwetsbare laaggeletterde/laaggecijferde doelgroep laat zich minder makkelijk bereiken door deze talige communicatie. Voor hen heb je een andere, creatieve aanpak nodig. Uit gesprekken met de doelgroep heb ik een aantal ideeën:
- Organiseer voorlichtingssessies bij buurthuizen, bibliotheken over de hogere energienota en help mensen daar ter plekke met het aanvragen van de energietoeslag.
- Zoek de samenwerking met Doe-het-zelf-zaken die energiebesparende materialen aanbieden en organiseer samen met hen een voorlichtingsavond over hoe je bijv. radiotorfolie aanbrengt.
- Communiceer op andere plekken dan je gewend bent. Deel ook filmpjes, verhalen via schuldhulpverlening, CJG, huisartsen en werkgevers.
Organiseer een energiequiz!
Wil je ook een voorlichtingssessie organiseren? Femke Reijnen heeft een handige quiz gemaakt met vragen over energiebesparingen van bijv. spaarlampen of het buiten ophangen van je was. In deze quiz zitten ook wat rekensommen. Zo kun je zien bij wie er mogelijk sprake is van laaggecijferdheid. Dan kun je hen gerichter helpen. Wil jij deze ontvangen?
Mail naar
Petra@socialeinnovatiestudio.nl.


